Tisztelt Elnök Úr!
Az országos tiltakozást semmibe véve 2007. december 17-én a parlamenti többség megszavazta a T/4221 sz. az egészségbiztosítási pénztárakról és a kötelező egészségbiztosítás természetbeni ellátásai igénybevételének rendjéről szóló törvényt. A kihirdetésre Elnök úrnak megküldött jogszabály hatása messze túlmutat a jelen kormányzati cikluson: a társadalmi szolidaritás alapintézményét rombolja le.
Az országos tiltakozást semmibe véve 2007. december 17-én a parlamenti többség megszavazta a T/4221 sz. az egészségbiztosítási pénztárakról és a kötelező egészségbiztosítás természetbeni ellátásai igénybevételének rendjéről szóló törvényt. A kihirdetésre Elnök úrnak megküldött jogszabály hatása messze túlmutat a jelen kormányzati cikluson: a társadalmi szolidaritás alapintézményét rombolja le.
A törvény alkotmányosságának megítélésére alulírottak nem vagyunk illetékesek, a döntés folyamatának illetve következményeinek minősítése ellenben jogunk és vállalt kötelességünk. Ezért tisztelettel kérjük Elnök Urat, hogy eljárása során vegye figyelembe alábbi észrevételeinket.
Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár működésének ilyen mértékű átalakítására a kormány sem választási programjában, sem más formában nem kért és nem kapott felhatalmazást a járulékfizetőktől, akik okkal tekinthetik magukat a befizetéseikből keletkező közös vagyon társtulajdonosainak.
A társadalom különféle csoportjait és sokféle szempontot képviselő civil, szakmai és tudományos szervezetek példátlan egyöntetűséggel utasították el a törvényhozói szándékot; tiltakozásukat, megoldási javaslataikat azonban a döntéshozók az eljárás során figyelmen kívül hagyták.
A képviselők az elfogadott, terjedelmes jogszabály végleges változatát néhány órával a szavazás előtt kapták kézhez, nem állt módjukban annak beható ismerete alapján dönteni.
A törvény következtében a társadalombiztosítás keretében nyújtott egészségügyi ellátás elért színvonala várhatóan csökkenni fog. Az ENSZ Egészségügyi Világszervezete szerint "az egészségügyi alapok privatizációja negatívan befolyásolja a szolidaritást, csökkenti a hátrányos helyzetűek hozzáférését, és rontja az egészslgügyi rendszer teljesítőképességét". Ezt a témával foglalkozó szakirodalom is megerősíti. Az üzleti szereplők garantált nyereségét, a megnövekedett adminisztratív költségeket, valamint a kormány által előírányzott, csaknem 250 milliárd forintos forráskivonást az ágazatból nem ellensúlyozzák a piaci versenytől remélt állítólagos előnyök. Az ellátásszervezés monopóliumát élvező üzleti biztosítók befektetéseik megtérülését ugyanis nem egymással versenyezve, hanem csak a szolgáltatások korlátozása, az ellátás költségeinek letörése és a lakosság anyagi terheinek növelése útján biztosíthatják. Alapvető érdekük nem a jobb ellátáshoz, nem a betegek megtartásához fűződik - különösen nem a nagy költséggel, veszteségesen gyógyítható betegek megtartásához -, hanem ahhoz, hogy az egészség iránt mutatkozó fizetőképes keresletet a kiegészítő magánbiztosítások és magán-gyógyintézetek felé tereljék.
Így gyorsan mélyülő szakadék keletkezik gazdagok és szegények gyógyulási esélyei között, és az egyenlő hozzáférés alkotmányos elve egyre szűkebb körben érvényesülhet. A legsúlyosabb következmények elkerülésére ún. kockázat-kiegyenlítő alap létrehozására van szükség, amit időről időre súlyos milliárdokkal kell feltölteni. Ez esetben azonban az állam üzleti vállalkozásokat támogat, ami - mint Hollandia friss példája is mutatja - az uniós versenyszabályozásba ütközhet. A törvényben jelenleg még meglévő biztonsági elemek tehát csak átmenetieknek tekinthetők.
A közszolgáltatások piacára pályázó befektetőkön kívül a vitatott törvény semmilyen érdeket nem szolgál, ellenben súlyos veszélyt jelent a társadalom egészségi állapotára és jövőjére.
Kérjük Elnök Urat, tegyen meg mindent annak érdekében, hogy jogerőre emelkedését megakadályozza. Legyen biztos abban, hogy erőfeszítéseit a társadalom legszélesebb köreinek bizalma és támogatása fogja kísérni.
Budapest, 2007. december 19.
Őszinte tisztelettel,
Élőlánc Magyarországért
Humanista Mozgalom
Liga Szakszervezetek
Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara
Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Országos Szövetsége
Magyar Orvosi Kamara
Magyar Orvosok Szövetsége
Magyar Szociális Fórum Kerekasztala
Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége
Nagycsaládosok Országos Egyesülete
Professzorok Batthyány Köre Elnöksége