buda küldte be: "
Főtéma: Lengyelország a Tesco ellen
Tesco: Nagy-Britanniában már nem örülnek neki. - Magyarországon már egy híján 50 Tesco áruház van. - Nemkívánatosnak nyilvánította a Tesco által megtestesített kereskedelmi kultúrát az új lengyel pénzügyminiszter. - A hipermarketeket az utóbbi hónapokban Csehországban is egyre több kritika éri - olvasható a Világgazdaság összeállításában. . - A Tesco feldarabolását javasolja egy brit gazdaságkutató-központ. A kutatók szerint a Tesco piaci részesedése a szigetországban mostanra meghaladta a "fenntartható szintet", és már a helyi közösségeket károsítja az áruházlánc túlzott jelenléte.
A Tesco 1996 óta van jelen a lengyel piacon, ahol - mintegy 1 milliárd font sterling összegű beruházással épített ki egy 44 nagyáruháztól és 36 kisebb üzletből álló hálózatot.
Az új lengyel pénzügyminiszter a Financial Timesnak adott nyilatkozatában jelentette ki, hogy a brit Tesco nagyáruházlánc megjelenése és terjeszkedése a "nem termelő" jellegű beruházások azon formáját képviseli, amelyre nincs szükség Lengyelországban.
A hipermarketek megjelenése ennyiben nem is tekintendő befektetésnek, mert nem járulnak hozzá érdemben a gazdasági növekedéshez - mondta a miniszter, aki úgy látja, hogy Lengyelországnak magának kellene jobban a saját termelésre és értékesítésre összpontosítania.
Teresa Lubinska már korábban, Szczecin városi önkormányzatában viselt tisztségében is fellépett a nagyáruházak terjeszkedése ellen, mert azok - mint mondja - nagy számban tesznek tönkre helyi munkahelyeket, miközben maga csak gyengén képzett munkaerőnek kínál, szerényen javadalmazott foglalkoztatást.
"Tesco Global Áruházak". Miután Nagy-Britanniában egyre erősebb támadások érik domináns pozíciója miatt, ezért a kelet-európai terjeszkedés a növekedési stratégiájának fontos részét képezi.
A hipermarketek megjelenése ennyiben nem is tekintendő befektetésnek, mert nem járulnak hozzá érdemben a gazdasági növekedéshez - mondta a miniszter, aki úgy látja, hogy Lengyelországnak magának kellene jobban a saját termelésre és értékesítésre összpontosítania.
Teresa Lubinska már korábban, Szczecin városi önkormányzatában viselt tisztségében is fellépett a nagyáruházak terjeszkedése ellen, mert azok - mint mondja - nagy számban tesznek tönkre helyi munkahelyeket, miközben maga csak gyengén képzett munkaerőnek kínál, szerényen javadalmazott foglalkoztatást.
"Tesco Global Áruházak". Miután Nagy-Britanniában egyre erősebb támadások érik domináns pozíciója miatt, ezért a kelet-európai terjeszkedés a növekedési stratégiájának fontos részét képezi.
Lengyelországban például az idén öt új nagyáruházat nyit meg. Ráadásul, miután az ottani, nagyobb városok mindegyikében van már lényegében valamilyen hipermarket, ezért a kisebb üzletekből álló Julius Meinl hálózatának átvételével igyekszik terjeszkedni a gyalogosan is elérhető kisebb üzletek piacán is.
A mostani miniszteri bírálatra a cég azzal reagált, hogy közölte: terjeszkedése súlypontját a jövőben igyekeznek áttenni Kínára, Koreára, Törökországra...
Csehországban immár a közegészségügyi hatóságok is kénytelenek foglalkozni az utóbbi időben beküldött, rekordszámú panasszal, amelyekben romlott, büdös hús, képlékennyé vált sajt, lejárt szavatosságú tejtermékek, és más cikkek eladását teszik szóvá, olyan áruházakban, mint a Carrefour, a Billa, a Julius Meinl, stb.
Nem egy esetben a dolgozókat maguk a főnökök kényszerítik egyes élelmiszereknek - például a romlott húsnak ecetes mosással, vagy szeleteléssel való - "reciklálására". A cégek azzal igyekeznek eloszlatni a vásárlók aggályait, hogy nagy képernyős kivetítőn mutatják élőben a húsfeldolgozást, illetve - kérésre - vevők csoportjainak mutatják meg a kényes üzemrészeket.
Magyarországon is gyakran kavarnak vihart a hipermarketekben tapasztalt visszásságok (rendetlenség, kosz, rágcsálók, romlott áruk, 'kínai' minőség, stb.), a nyár végén az ÁNTSZ egész áruházi részlegeket záratott be, bírságokat szabtak ki, stb. (Kapcsolódó cikkek: http://index.hu/gazdasag/magyar/takau050824/)
A Tesco feldarabolását javasolja egy brit üzleti kutatócég. A New Economics Foundation nevű, a brit pénzügyminisztériummal együttműködő, de egyébként független gazdaságkutató felmérése 103 brit nagyváros és 27 londoni kerület központi bevásárló utcáinak képét hasonlította össze, abból a szempontból, hogy a nagy kiskereskedelmi hálózatok terjeszkedése milyen mértékben teszi egyformává a városközpontok utcaképét.
Ebből a szempontból a délnyugat-angliai Exeter bizonyult a legrosszabb "klónvárosnak", mert itt a fő bevásárló negyedben mindössze egyetlen független kiskereskedelmi egység maradt, az összes többi bolt a mindenhol máshol megtalálható láncok hálózatába tartozik.
A jelentés szerint Nagy-Britannia egésze a "klónvárosok" országává válik, mivel a nagy kiskereskedelmi hálózatok megfojtják a kis független vállalkozásokat, és teljesen egyformává szürkítik a bevásárló utcákat.
A New Economics Foundation igazgatója a jelentés kapcsán azt mondta a hétfői Financial Timesnak, hogy a Tesco piaci részesedése már "túlhaladta a fenntartható szintet", ezért a hálózatot fel kellene darabolni. Andrew Simms szerint a Tesco versenyellenes gyakorlatot folytat, egyebek mellett azzal, hogy kedvezőtlen szerződési feltételeket erőltet a beszállítókra.
A teljes brit lakosság 60 százaléka havonta legalább egyszer felkeres egy Tesco-üzletet, és a cég a brit szupermarket-piac 30 százalékát ellenőrzi. A Tesco adó előtti eredménye a tavalyi pénzügyi évben 20,5 százalékkal 2,029 milliárd fontos rekordra nőtt, vagyis a cég óránként több mint 230 ezer font hasznot termelt.
Lehet háborogni azon, hogy a multinacionális cégek szuper- és hipermarketei gomba módra szaporodnak (önkormányzati korrupció, a környéken tájrombolás, környezetszennyezés, és jelentősen megnövekedett bűnözés), hogy megnyomorítják beszállítóikat (ár alatti felvásárlás, kenőpénz feltétele, stb.), és hogy elsorvasztják a kis üzleteket (a nagyobb üzleteket is, pl. a műszaki boltláncok közül megszűnt a Herta, Murányi, Keravill). De amíg egy-egy nyitást kísérő akció során a vásárlók ölre mennek a kedvezményes cikkekért, és a családok jelentős részének fő hétvégi programja a shoppingolás, meg amíg tömegek állnak sorba a jutalompontokért és filléres ajándékokért, vagy hogy hozzájussanak a negyvenszázalékos kamatú áruhitelhez, addig nem kell csodálkozni ezen létesítmények térnyerésén. Számos esetben tiltakoznak környékbeliek és zöld szervezetek egy-egy bevásárlóközpont építése ellen. Hiába. Legutóbb már a budai városszélen is megindult a dózerolás, Pesthidegkúton, Solymáron is épülnek hipermarketek, jogsértő módon. A solymári környék lakói hetekig ágáltak minden lehetséges fórumon, már kezdték elveszteni a reményt, amikor metörtént a csoda: a rombolással is járó építkezést leállították. Hogy mennyi időre, nem tudni. De vitathatatlan, hogy ez siker a tiltakozók számára.
Kapcsoló cikkek:
"