Sokszor talán nagyobb egészségi kockázatot jelent, mégis napról napra nõ a palackozott vizek fogyasztása világszerte.

Négy nagyvállalat uralja a világszerte fogyasztott palackozott vizek iparágát, miközben állítólag a csapvizet kezelik csupán – tudjuk meg a kanadai, kormánytól független Polaris Intézet jelentésébõl.

Az iparág évi 50 milliárd USD forgalmat generál, a piac nagy részét uraló cégek pedig a Magyarországon is jól ismert Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola és a Danone. Ezek a vállalatok hatalmas profitra tesznek szert olyan víz révén, amelyhez vagy ingyen, vagy nagyon kedvezményesen jutnak hozzá (általában a közüzemektõl, a köz vizeit fogyasztva).



Az amerikai lakosságnak közel 20 %-a, a kanadaiak 17 %-a kizárólagosan palackozott vizet fogyaszt. A staisztikai kimutatások 40 %-os forgalomnövekedést mutatnak a 2000 és 2003 között értékesített palackozott vizek piacán, miközben az átlagos évi fogyasztás 90 liter az Egyesült Államokban, 51 liter Közép-Amerikában.
A palackozott vizek forgalmazói azt a marketingfogást alkalmazzák, hogy a csapvíz egészségileg káros, kihasználva a tényt, hogy sok olyan betegségrõl, akár halálesetrõl is lehetett már hallani, amely közvetlenül a rossz ivóvíz fogyasztásához köthetõ, míg a palackozott vízzel kapcsolatban ilyenek még nem kerültek nyilvánosságra. Bár, nem szabad megfeledkezni a Coca-Cola Egyesült Királyságban történt termékvisszavonásáról: a Dasani márkát viselõ ásványvizet kellett annak magas bromát (brómsavas só) tartalma miatt visszavonni, rákot okozó hatása miatt. A Dasani szûrt és kezelt csapvízként ismert. Több ehhez hasonló fertõzés, szennyezés történik máshol is a világon, csak sehol nem ellenõrzik megfelelõen ezeket a vizeket – nyilatkozta a jelentés írója Tony Clarke. (Sokszor ásványvízként adnak el alig kezel csapvizet is, mégis ki kell fizetni annak szállítási, palackozási költségeit.)


A palackozott vizek ellenõrzése az Államokban a helyi önkormányzatok vezetésével történik, illetve független vizsgáló hatóságok kivitelezésével. A palackozott vizek forgalmazását szabályozó amerikai hatóság (U.S. Food and Drug Administration) úgy véli, hogy nem õk kedvetlenítik el az embereket a csapvíz fogyasztásától, hanem azok a kényelem, biztonság és egészségügyi elõnyei miatt választják a palackozott vizet. Hozzá tették azt is, hogy a palackozott víz valójában elõnyös, hiszen egy pozitív alternatívát nyújtanak a cukorban gazdag üdítõitalok választása helyett, amit a Közép-Amerikában problémát jelentõ túlsúly elleni küzdelemben segítségül hívhatnak.
A cukros üdítõk gyártóinak kellene félniük legjobban a palackozott vizek térnyerésétõl, ám sem a Coca-Cola, sem a PepsiCo nem aggódik emiatt, hiszen õk is meghatározó szereplõi ennek az iparágnak. A Coca-Cola nyilvánosság elõtt is kimondta, hogy szerinte a palackozott víz lesz öt éven belül a legnagyobb mértékben értékesített terméke. A francia Danone sem panaszkodhat, õ forgalmazza az Evian, Volvic, Aqua és Crystal Springs márkákat. Sem a Nestlé, sem a Coca-Cola vagy PepsiCo vezetõsége nem volt hajlandó nyilvánosan reagálni a jelentésre.

A teljes cikk a Tudatos Vásárló honlapján olvasható.